[ Print ]  [ Close ]

http://ece.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=21448   , 1403/02/21


«نشست بهره مندی مؤثر اعضای هیأت علمی از فرصت ها و ظرفیت های پژوهشی دانشگاه» در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر برگزار شد

در ابتدای نشست دکتر امیر عبداله زاده معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه ضمن عرض تسلیت ایام فاطمیه در خصوص اهداف برگزاری این جلسه گفت: یکی از برنامه های معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه ایجاد ارتباط نزدیک و موثر با اعضای هیات علمی و آشنا شدن هر چه بیشتر اساتید با فعالیت ها و فرایندهای جاری این معاونت است. همچنین بهره مند شدن معاونت و مدیریت های زیر مجموعه آن از نقطه نظرات و پیشنهادات اعضای هیات علمی، یکی دیگر از اهداف این نشست است.
وی در ادامه به معرفی مدیریت ها و مدیران حوزه پژوهشی و فناوری دانشگاه پرداخت و افزود: در سال گذشته جلسات و نشست هایی با هیات رئیسه دانشکده ها و بازدیدهایی از مراکز تحقیقاتی داشتیم و در سال جاری نیز نشست های آشنایی با فرصت ها و ظرفیت های پژوهشی با اعضای هیات علمی را آغاز کردیم که در جریان است و در ادامه جلساتی با دانشجویان برنامه ریزی خواهیم کرد.
در بخش دیگری از این نشست دکتر محمد ضابطیان به معرفی 'مدیریت پژوهش و نوآوری دانشگاه' پرداخت و وظایف این مدیریت را در دو بخش سیاست گذاری و اجرایی (8 فعالیت کلان و 26 فعالیت جزئی) تشریح کرد.
وی با اشاره به گزارش عملکرد 10 ساله دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر گفت: این گزارش نشان می دهد سرانه مقالات ISI ، مقالات کیفی و وضعیت انتشار کتاب در این دانشکده، خوب است که البته با توانمندی های موجود قابل ارتقاء می باشد.
دکتر مهدی عبدالهی مدیر 'آزمایشگاه ها و عرصه های پژوهشی' با تشریح ضرورت تاسیس این مدیریت جدید در معاونت پژوهشی و فناوری در خصوص دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر گفت: این دانشکده از ۲۶ آزمایشگاه در فضایی به مساحت دو هزار و ۲۶۲ متر مربع برخوردار است. آزمایشگاه ها از طریق دو سامانه گلستان و خاتم به ارائه خدمات در داخل و خارج دانشگاه می پردازند.
وی از افتتاح رسمی آزمایشگاه مرکزی دانشگاه در روز سه شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ خبر داد و اظهار داشت: آزمایشگاه مرکزی دانشگاه واقع در طبقه زیرزمین دانشکده علوم پایه فردا بطور رسمی با حضور رئیس دانشگاه افتتاح می شود و به ارائه خدمات می پردازد.
در ادامه جلسه دکتر احسان اشتهاردیان مدیر 'فناوری و پژوهش های کاربردی دانشگاه' وظایف اصلی این مدیریت را برشمرد و به تشریح مزایای «خدمات رسانی به قراردادهای منعقده توسط اعضای هیأت علمی»، «پیگیری امور مربوط به اعضای هیأت علمی و دانشجویان»، «توسعه فضای ارتباط بین دانشگاه و جامعه و صنعت»، پرداخت.
وی  با اشاره به انعقاد 104  قرارداد به مبلغ 130 میلیارد تومان در سال گذشته، سهم دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر را ۱۵ میلیارد تومان که بیشتر از  ۱۰ درصد مبلغ کل است، عنوان کرد و گفت: یازده عضو هیات علمی از مجموع ۴۷ نفر اساتید دانشکده درگیر این قراردادهای پژوهشی بودند.
دکتر حسن احمدی رئیس 'مرکز نشر آثار علمی دانشگاه' دو اداره این مرکز شامل؛ اداره تولید محتوا و اداره چاپ و توزیع را معرفی کرد و 3 مأموریت اصلی این مرکز را 1-انتشار کتاب های تخصصی اعضای هیأت علمی، 2-انتشار مجلات علمی-پژوهشی و 3-راه اندازی مرکز نگارش برشمرد.
در ادامه دکتر عاطفه شریف مدیر 'منابع علمی و کتابخانه دانشگاه' 6 گروه فعال در این مدیریت و خدمات آن ها را تشریح کرد.
در بخش دیگری از این نشست دکتر بابک محمد زاده معاون پژوهشی دانشکده تصریح کرد: علی رغم کمبود بودجه همیشه سعی شده است که به درخواست های پژوهشی اساتید توجه شود و اخیرا نیز قدم های مثبتی در راستای تعمیر و تجهیز آزمایشگاه های دانشکده برداشته شده است.
وی افزود: دانشکده مهندسی برق و کامپيوتر در حوزه پژوهشی فعالیت های منظمی داشته است و در زمینه ثبت تحقیقات جهت دار و ثبت خدمات آزمایشگاهی جزء دانشکده های پیشرو بودیم. بطور کلی برنامه دانشکده در حوزه پژوهش این بوده که مسئله، درخواست و مشکل اساتید و دانشجویان در اسرع وقت با همکاری و تعامل حل شود.
دکتر محمد زاده در اشاره به دستاوردهای پژوهشی دانشکده گفت: دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر در انتشار مقالات علمی Q1 و Q2 سرآمد است و تقریبا ۳ مقاله به ازای هر عضو هیات علمی در مجلات برتر چاپ شده است. ۷ عضو هیات علمی این دانشکده جزء دانشمندان پراستناد دو درصد و ۳ نفر نیز جزء دانشمندان پراستناد یک درصد هستند. در زمینه تالیف کتاب هم زمینه های ترغیب و تشویق اساتید فراهم شده است. در سال اخیر دو مورد چاپ کتاب توسط ناشر بین‌المللی اشپیرینگل و یک ثبت پتنت بین المللی داشته ایم که برای ارتقاء جایگاه دانشگاه در رنکینگ های بین المللی مثمر ثمر بوده است و در بخش ارتباط با صنعت جزء دانشکده های سرآمد هستیم.
معاون پژوهشی دانشکده در خصوص برنامه های هفته پژوهش گفت: برای هفته پژوهش یک کارگروه ۲۰ نفره متشکل از ۷ استاد و ۱۳ دانشجو در حال فعالیت است تا برنامه های این هفته به خوبی اجرا شود.
وی در ادامه از کمبود فضای آزمايشگاهی و برخی امکانات در آزمایشگاه ها به عنوان مشکلات موجود نام برد و خواستار برقراری کمک هزینه فرصت مطالعاتی و زمینه حضور اساتید در کنفرانس های بین المللی شد.
در ادامه دکتر سجاد ازگلی رئیس دانشکده با بیان این مطلب که در راستای اهداف راهبردی توسعه ارتباط با صنعت جلسات و فعالیت‌های منظمی در جریان است گفت: برخی فعالیت ها از طریق دفتر ارتباط با صنعت دانشکده انجام می شود که بحث بالاسری برای آن ها محدودیت هایی ایجاد می‌کند و به نظر من با وجود تمام تلاش ها و اقدامات صورت گرفته، خدمات رسانی دفتر ضعیف است. از سویی نوع فعالیت های پژوهشی دانشکده ها با یکدیگر تفاوت دارد و معتقدم باید معیارها در دانشکده های مختلف، متفاوت عمل شود. همچنین ضمن تسریع برخی روندها، جایگاه مقاله در ارزیابی ها تغییر کند.
در بخش دیگری از جلسه، برخی مشکلات، نقطه نظرات و پیشنهادات مانند هزینه بالای چاپ مقالات در نشریات بین المللی، اهمیت و ضرورت ثبت اختراع بین المللی، جایگاه و اهمیت توسعه ارتباطات بین المللی، آزادی عمل اساتید در نحوه برخورداری و استفاده از گرنت پژوهشی، ظرفیت پذیرش دانشجو، کمبود فضای آموزشی-پژوهشی، برگزاری دوره های اینترنشیپ و... مطرح شد.
سپس دکتر عبداله زاده در پاسخ به برخی سوالات، به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص پژوهش اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری میفرمایند: 'هدف از پژوهش دو چیز است. یک؛ تولید علم و رسیدن به مرجعیت علمی و دو؛ رفع مسائل و مشکلات جاری و آتی کشور'. ایشان به بهترین نحو و بسیار ساده، جامع و کامل، هدف از پژوهش را بيان مي کنند. در حال حاضر کشور ما در تولید علم در رتبه ۱۵ و در نوآوری در رتبه ۵۳ جهانی قرار دارد. این اعداد نشان می دهد در بحث تولید علم به خوبی پیش رفته ایم اما در بحث تبدیل علم به محصول و کاربردی کردن پژوهش، جا برای کار بسیار است.  برخی شاخص های مهم در این خصوص کمتر مورد توجه قرار گرفته اند که باید در برنامه ریزی های آتی به آنها بیشتر پرداخته شود.
وی خاطر نشان کرد: ما در معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه با توجه به منابع و با توجه به اختیاراتی که داریم عمل می کنیم و شرایط کشور و وضعیت مالی دانشگاه ایجاب می کند که بودجه را بهینه مصرف نماییم و با کمترین امکانات خود را با شرایط وفق دهیم و به فعالیت های پژوهشی بپردازیم. دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر از قابلیت، پتانسیل و توانمندی بسیار بالایی برخوردار است و برای بهتر شدن امور و فرایندهای پژوهشی ما منتظر دریافت پیشنهادات شما هستیم.


08:46 - سه شنبه 7 آذر 1402    /    شماره خبر : 21448    /    تعداد نمايش خبر : 129