[ Print ]  [ Close ]

http://ece.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=21730   , 1403/02/31


برگزاری کارگاه همکاری های جهانی مدیریت خاک برای امنیت غذایی و سازگاری و کاهش تغییر اقلیم

 به مناسبت هفته پژوهش و در راستای سلسله رویدادهای آموزش، ترویج و یادگیری تنوع زیستی، کارگاه بین المللی همکاری های جهانی مدیریت خاک برای امنیت غذایی و سازگاری و کاهش تغییر اقلیم دوشنبه 20 آذر 1402 در سالن شورای پردیس دانشکده کشاورزی  با حضور استادان، دانشجویان و پژوهشگران برگزار شد. 
در ابتدا دکتر اسماعیل کرمی دهکردی عضو هیات علمی دنشگاه تربیت مدرس و دبیر این کارگاه بین المللی، سخنرانی خود را با بیان اهمیت این کارگاه و برنامه جهانی مدیریت خاک و معرفی فعالیت‌های پروفسور پرویز کوه افکن ایراد نمود.
سپس پروفسور کوه افکن در مورد موضوعاتی چون امنیت غذایی، منابع آب و خاک، تنوع زیستی و کشاورزی خانوادگی سخنرانی کرد. وی به گزارش هایی در مورد منابع آب و خاک در دنیا اشاره کرد و گفت: کشورهای دنیا به طور متوسط تقریبا 3 برابر کشور ایران دسترسی به آب دارند. 70% آب دنیا در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و این رقم در ایران بسیار بیشتر است.  
پروفسور کوه افکن به استفاده بیش از حد از سفره های آب زیر زمینی برای کشاورزی و استفاده از کود و سموم شیمیایی در کشاورزی و فرسایش خاک در ایران  پرداختند و همچنین این مسئله که از بین رفتن خاک موجب از بین رفتن  تنوع زیستی می شود و تنوع زیستی با امنیت غذایی ، سلامت، محیط زیست، اشتغال زایی ارتباط مستقیم دارد را مورد توجه قرار داد..
وی در بحث امنیت غذایی تاکید ویژه ای  بر کشاورزی خانوادگی کرد و توضیح داد که توجه بیشتر به کشاورزی خانوادگی موجب توسعه پایدار خواهد شد و امنیت غذایی را تامین خواهد کرد. برخی کشورها از جمله کشور ایران از کمبود خاک حاصل خیز رنج می برند.
در ادامه دانشجویان و استادان سوالاتی را حول محور منابع آب و خاک و امنیت غذایی مطرح کردند که پروفسور کوه افکن و دکتر کرمی دهکردی پاسخ دادند.
در نهایت به پاس حضور پروفسور کوه افکن در این نشست لوح یادبودی از طرف پردیس دانشکده کشاورزی تربیت مدرس به ایشان اهدا شد. 


11:30 - چهارشنبه 22 آذر 1402    /    شماره خبر : 21730    /    تعداد نمايش خبر : 91