[ Print ]  [ Close ]

http://ece.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=21798   , 1403/02/31


جلسه دفاع پایان نامه: مبیناحسین،گروه الکترونیک

ارائه کننده: مبیناحسین
استاد راهنما: دکتر سارا درباری کوزه ­کنان
استاد ناظر داخلی: دکتر وحید احمدی
استاد ناظر خارجی: دکتر عزالدین مهاجرانی (دانشگاه شهید بهشتی) 
تاریخ:02/10/1402
ساعت: 10
مکان: دانشکده فنی مهندسی،  بلوک3، اتاق P3

چکیده:
گسترش حسگرهاي گاز اكسيژن به دلايل متعددي از جمله مديريت آلودگي محيطي، كنترل فرآيندهاي سوختي نيروگاه­ها، كاربردهاي كلينيكي، بيولوژيكي، كنترل كيفيت در صنعت غذا و... بسيار مورد توجه قرار گرفته است. غلظت اكسيژن در اين فرآيندها با استفاده از روش­هاي نوري و الكتروشیميايي مختلفي سنجيده مي شود. يكي از حسگرهاي نوری مطرح شده در سال­هاي اخير بر پايه ي فرونشاني فوتولومينسانس رنگدانه با گاز اكسيژن است، چرا که بيشينه شدت طيف فوتولومينسانس در حضور گاز اكسيژن به طور قابل ملاحظه­اي كاهش مي يابد که منجر به فرآيند خاموش سازي فوتولومينسانس مي شود.
در این پایان نامه به ساخت و مشخصه­یابی حسگر نوری گاز اکسیژن برپایه­ی فرونشانی فسفرسانس رنگدانه­ی PtOEP پرداخته شده است. پاسخ­دهی بالای رنگدانه PtOEP به گاز اکسیژن در معرض رطوبت کنترل­شده­ای حاصل شد، بطوریکه با افزایش میزان رطوبت تا حد معینی، افزایش حساسیت این حسگر را به دنبال خواهد داشت. روش به کار رفته در افزایش حساسیت حسگر ساخته شده نشان می­دهد که تاثیر رطوبت ایجاد شده در ناحیه حسگری با ماده­ی حساس PtOEP خالص، بیشتر از ترکیب PtOEP و پلیمر اتیل2-سیانواکریلات می­ باشد.
از جمله مزایای حسگر ساخته شده می­توان به هزینه نگهداری کم، قابل کوچک­سازی، تکرار پذیری، مصونیت در برابر تداخل الکتریکی و مغناطیسی، پاسخ زمانی سریع و قابلیت کنترل از راه دور اشاره کرد.
در حسگر نوری اکسیژن ساخته­شده به حساسیت بالایی در محدوده غلظت­های اکسیژن %50 تا %3 در رطوبت بهینه %85 دست یافته­ایم. پاسخ زمانی حسگر ساخته­شده در غلظت اکسیژن %28 و رطوبت بهینه­ی %85 حدودا 5ر1 ثانیه است. باتوجه به اینکه زمان پاسخ­دهی حسگر کوتاه است بنابراین برای تجاری سازی مناسب می­باشد.

 


09:36 - سه شنبه 28 آذر 1402    /    شماره خبر : 21798    /    تعداد نمايش خبر : 74