متن کامل خبر


 
توجه به دروس عملی و آزمایشگاهی در دستور کار دانشگاه قرار دارد

خلاصه خبر: در گفتگویی با معاون آموزشی دانشگاه مهمترین برنامه ها و اقدامات این معاونت تشریح شد.

دکتر کلباسی معاون آموزشی دانشگاه در گفتگویی با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه با اشاره به مهمترین برنامه های این معاونت اظهار داشت: از مهمترین نکاتی که مورد توجه قرار دادیم این بود که احساس کردیم اجرای واحدهای علمی و آزمایشگاهی در دانشکده ها کم رنگ شده است و یکی از علل کم تجربگی فارغ التحصیلان، کم توجهی به دروس عملی است. ما مبانی این موضوع را بررسی کردیم و متوجه شدیم موانع قانونی و اداری در این مسیر وجود دارد؛ از جمله موانع ضریب حق التدریس دروس عملی است که کمتر از دروس نظری می باشد و ما در حال اصلاح آن از مسیرهای قانونی هستیم.
معاون آموزشی دانشگاه افزود: بودجه ای که وزارت علوم به دروس عملی اختصاص می دهد ناچیز است و ما به دنبال اعتبار خاص و ویژه ای برای این امر بودیم که خوشبختانه از سوی هیات رییسه دانشگاه مورد موافقت قرار گرفت و اعتبار نسبتاً خوبی برای آن در سال 1398 پیش بینی کردیم. اعتبار در نظر گرفته شده به نسبت دروس عملی که در دانشکده ها اجرا می شود، توزیع خواهد شد و این کار سبب ایجاد انگیزه در دانشکده ها برای تعریف سرفصل جدید دروس عملی است چون به ازای آن حمایت مالی از دانشکده ها صورت خواهد پذیرفت.
دکتر کلباسی در اشاره به سایر اقدامات این حوزه گفت: دومین اقدام ما در چند ماه گذشته اصلاح سیستم بودجه ریزی در معاونت آموزشی بود که در تعامل با معاونت پشتیبانی و منابع انسانی دانشگاه برای افزایش بودجه به توافق نسبتاً خوبی رسیدیم. از دیگر اقدامات اخیر پذیرش زود هنگام دانشجویان برگزیده علمی در مقطع کارشناسی ارشد بود. درسالهای گذشته معمولا پذیرش دانشجویان نخبه و استعدادهای درخشان در دانشگاه همزمان با آزمون سراسری انجام می شد ولی امسال برای جذب دانشجویان برجسته و نخبه در مقطع کارشناسی ارشد فراخوان زود هنگامی دادیم و از دانشکده ها خواستیم تا پرونده ها را در فرصت مناسبی بررسی کنند و این امر باعث شد تا بتوانیم دانشجویان برجسته و مستعد را در دانشگاه جذب کنیم.آمارهای جذب دانشجویان استعداد درخشان در سال جاری حاکی از رشد قابل توجهی در مقایسه با سال گذشته می باشد.
وی بر لزوم توجه به فارغ التحصیلان دانشگاه نیز تاکید کرد و گفت: معاونت آموزشی همکاری خوبی با انجمن دانش آموختگان برای رصد اشتغال فارغ التحصیلان دارد، زیرا بررسی وضعیت فعلی آنان و استفاده از تجربیات آنها بسیار برای دانشگاه حائز اهمیت است.
معاون آموزشی دانشگاه در ادامه خاطر نشان ساخت: از دیگر اقدامات اخیر این معاونت طرح آمایش رشته های دانشگاهی است که طی آن با ارزیابی شاخصهای متنوع رشته های دانشگاهی را به 3 گروه رشته های پیشرو، رشته های متوسط و رشته های کم بازده و نیازمند توجه تقسیم کردیم و در حال حاضر رشته های گروه سوم در حال ارزیابی و رایزنی با گروههای آموزشی هستیم تا در مهلتی که برایشان مقرر کرده ایم نسبت به اصلاح نقاط ضعف خود اقدام نمایند.
وی افزود: یکی دیگر از اقداماتی که برای اولین بار انجام می پذیرد از معاونان آموزشی دانشکده های مختلف قبل از شروع سال جدید خواستیم تا برنامه آموزشی دانشکده خود را در 10 محور منطبق با برنامه های دانشگاه در طرح تحول راهبردی ارائه دهند. توسعه فعالیت های بین المللی، جذب اعضای هیات علمی وابسته ، اقتصاد پایدار آموزشی، ایجاد رشته های جدید و میان رشته ای، توسعه تجهیزات و امکانات آموزشی، ارتقای کیفیت پذیرفته شدگان، ارتقای کیفیت آموزش و دعوت و حضور متخصصان برای طرح دیدگاه ها در کلاس درس از جمله محورهای مد نظر بود. این برنامه ها در شورای آموزشی دانشگاه ارائه و مورد جمع بندی قرار گرفت تا بر اساس آن زیرساخت ها و حمایتهای لازم را ایجاد کنیم و در انتهای سال نیز دانشکده ها باید از چگونگی اجرای برنامه های خود گزارش ارائه دهند.
وی در خصوص برنامه معاونت آموزشی در راستای طرح تحول راهبردی گفت: تغییراتی در واحد pmo معاونت آموزشی رخ داد و آقای دکتر یوسفیان مسئولیت واحد pmo معاونت آموزشی را پذیرفتند. دراین حوزه تغییرات خوبی اتفاق افتاد و بسته های جدید تحولی با مشارکت سازمان های برون دانشگاهی تعریف شد و سیاست ما این است که در تعریف بسته های موفقیت به سمت دانشکده ها و بیرون از دانشگاه سوق پیدا کنیم و در حال حاضر با پژوهشکده های موجود در دانشگاه و بیرون از دانشگاه ارتباط خوبی برقرار کرده ایم و امیدواریم بتوانیم تحولی در این زمینه ایجاد نماییم.

معاون آموزشی دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه های دهه سرآمدی آموزش در سال 1398 در دانشگاه اشاره و یادآور شد: دهه سرآمدی آموزش حدود دو سال است که مطرح شده است و وزارت علوم به کل دانشگاه های کشور ابلاغ نمود که این دهه را با شکوه و با آیین خاصی برگزار کنند و نتیجه اقدامات هر دانشگاه در این خصوص به وزارت علوم گزارش شود. در دانشگاه تربیت مدرس نیز دهه سرآمدی آموزش از سوم تا دوازدهم اردیبهشت برگزار شد و ما برای هر روز این دهه یک شعار تعریف کردیم و سعی کردیم محورهای شعارها با محورهای مورد توجه دانشکده ها و اهداف طرح تحول همپوشانی داشته باشد که به هم افزایی کارهای ما بسیار کمک خواهد کرد.
کلباسی در پایان این گفتگو به مهمترین برنامه های دهه آموزش اشاره کرد و گفت: دهه برگزاری چند کارگاه با مشارکت اعضای هیات علمی، برگزاری جشن فارغ التحصیلان، مراسم روز استاد و تجلیل از اساتید نمونه و تلاشگر و برگزاری مراسم روز باز دانشگاهی بود که در این مراسم حدود 150 نفر از دانشجویان دانشگاه های دیگر برای بازدید از دانشگاه دعوت شدند و طی یک روز با پتانسیل ها و امکانات آموزشی، پژوهشی و رفاهی دانشگاه آشنا شدند. در دانشکده کشاورزی نیز روز باز دانشگاهی با حضور 300 دانش آموزان برگزار شد و دانش آموزان از این دانشکده بازدید کردند که فرهنگ سازی خوبی است و از سال آینده باید این برنامه را توسعه دهیم زیرا مسیر خوبی برای تبلیغات و معرفی دانشگاه و نمایش پتانسیل ها و امکانات آن می باشد.


1 تیر 1398 / تعداد نمایش : 1582