متن کامل خبر


 
نشست خبری رییس دانشگاه

خلاصه خبر: دکتر احمدی از تغییر ساختار دانشگاه برای مقابله با تحریم خبر داد و گفت: بر اساس ساختار جدید؛ دانشگاه تربیت مدرس از ساختار کلاسیک آموزشی به سمت یک مرکز پویا هدایت می شود.

دکتر احمدی از تغییر ساختار دانشگاه برای مقابله با تحریم خبر داد و گفت: بر اساس ساختار جدید؛ دانشگاه تربیت مدرس از ساختار کلاسیک آموزشی به سمت یک مرکز پویا هدایت می شود.
رییس دانشگاه ضمن تشریح آخرین وضعیت عضو هیات علمی بازداشتی در یکی از زندان‌های آمریکا گفت: هنوز به دلیل این که پلیس آمریکا نتوانسته کیفرخواستی برای این دانشمند فراهم کند هیچ دادگاهی برای او برگزار نشده و حال جسمی دکتر سلیمانی در شرایط نامساعدی قرار دارد.
دکتر محمدتقی احمدی در نشست خبری روز سه شنبه 22 مردادماه که به منظور تشریح فعالیت‌های دانشگاه در محل نشست جلسات شورای دانشگاه برگزار شد، در خصوص آخرین اخبار حکم انفصال از خدمت خود که از سوی دیوان عدالت اداری به دلیل پرونده بورسیه‌ها صادر شده بود، گفت: اخیرا" دیوان عدالت اداری به حوزه ی مسائل مربوط به پرونده بورسیه‌ها ورود کرده است؛ گرچه ما در سال های گذشته روابطی با دیوان در خصوص برخی مسائل جزئی اداری و مقرراتی داشتیم که بعضا" رای دیوان به نفع دانشگاه یا گاهی به نفع شاکی تمام شد که این روال عادی ارتباط دانشگاه و دیوان بود؛ ولی اکنون فصل جدیدی از روابط بین دیوان و دانشگاه در حوزه بورسیه‌ها گشوده شده است.
وی در ادامه تصریح کرد: اخیرا" تعداد ۷۰ بورسیه‌ از دانشگاه‌ها به دیوان عالی عدالت اداری شکایت کردند و در این خصوص نیز ارتباطاتی بین دیوان و دانشگاه‌ها به منظور روشن شدن موضوع و کسب اطلاعات و توضیحات طی دو سه سال اخیر شکل گرفته و ما توانستیم استدلال‌های خود را در خصوص شکایت پرونده‌ها به دیوان ارائه دهیم.
رییس دانشگاه خاطرنشان کرد: استدلال‌های دانشگاه‌ها در خصوص پرونده بورسیه‌های مطرح شده در دیوان عدالت اداری، براساس قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیئت اجرایی جذب دانشگاه و هیئت جذب مرکزی وزارت علوم ارائه شده و براین اساس تعدادی از پرونده‌ها به نحوی خاتمه پیدا کرده‌اند؛ اما احکام تعدادی دیگر از پرونده‌ها نیز به دادگاه تجدیدنظر ارسال شده است.
وی ادامه داد: از تعداد پرونده‌های ارسالی به دادگاه تجدید نظر، حدود ۷ الی ۸ پرونده به دانشگاه تربیت مدرس مربوط می‌شود که دانشگاه نیز برحسب حکم دیوان این افراد را استخدام پیمانی کرده است.البته این استخدام‌ها باید برحسب موارد تاسیس شده در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت می‌گرفت. اما دیوان عدالت اداری از دیدگاه دیگری به این موضوع رسیدگی کرده و دانشگاه را مکلف به استخدام افراد نموده است.
دکتر احمدی خاطر نشان کرد: دانشگاه تربیت مدرس تقریبا حکم تمامی پرونده‌هایی که در دیوان عدالت اداری به مرحله قطعی رسیده است را اجرا کرده است چرا که ما تابع قانون هستیم اما در حوزه پرونده بورسیه‌ها نکاتی دیگری مطرح می‌شود. چرا که افرادی که از این طریق جذب دانشگاه‌ها می‌شوند مسیر آتی استخدام هیئت جذب را طی نکرده‌اند. مثلا یکی از این افراد ردیف استخدامی نداشت .
به گفته وی فردی که با رای دیوان عدالت اداری در دانشگاه تربیت مدرس جذب شده بود دچار این شائبه بود که چرا ردیف استخدامی به او اختصاص داده نشده است این در حالی است که دریافت شماره ردیف استخدامی سازوکار خود را دارد و این امر باید از سوی سازمان استخدامی پیگیری شود در واقع در حال حاضر حدود ۷۰ تا ۸۰ نفر از اعضای هئیت علمی تقاضای خود را برای کسب شماره استخدامی مطرح کردند و تقاضای این افراد را برای دریافت شماره استخدامی به وزارت علوم ارسال و نتیجه گیری این پروسه حدود دو سال طول می‌کشد.
دکتر احمدی ادامه داد: نداشتن شماره استخدامی برای اعضای هیئت علمی خللی در اعتبار حکم و همچنین حقوق دریافتی این اعضا ایجاد نمی کند و همانطور که تاکید کردم دریافت آن باید از سوی سازمان استخدامی پیگیری شود. بنابراین قاضی دیوان عدالت اداری به دلیل شکایت یکی از همین افراد حکم انفصال از خدمت را به بنده ابلاغ کرد و با توجه به این حکم که در دادگاه بدوی صادر شد ما استدلال‌ها و رایزنی هایی را با بزرگان دیوان عدالت اداری انجام دادیم و از آنها درخواست کردیم که اجازه بدهند دریافت شماره استخدامی از مسیر منطقی ، قانونی و عالمانه طی شود و نتیجه نهایی در خصوص حکم انفصال من و روسای دانشگاه‌های دیگر تا هفته‌های آینده از سوی دادگاه تجدید نظر صادر می‌شود.
دکتر احمدی خاطر نشان کرد: البته شماره استخدامی فرد شاکی به صورت ویژه از سوی وزیر علوم پیگیری و دریافت شد اما این روند کاملا غیر متعارف است و باید این تقاضاها در کنار تقاضای اعضای هیئت علمی دیگر به ترتیب پیگیری می‌شد. نه این که خارج از نوبت به فرد خاصی شماره استخدامی دریافت شود.
رییس دانشگاه خاطرنشان کرد: تقاضا داریم دیوان عدالت اداری، حاکمیت و مدیریت اداری دانشگاه‌ها در حوزه جذب اعضای هیئت علمی را بپذیرد و اجازه دهد روند پذیرشی افراد براساس قانون و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین وزارت علوم پیگیری شود.
آخرین وضعیت استاد بازداشتی در آمریکا
دکتر احمدی همچنین در خصوص آخرین وضعیت استاد بازداشتی این دانشگاه در یکی از زندان‌های آمریکا نیز گفت: متاسفانه چند نفر از اساتید مطرح دانشگاه‌های ما در کشور آمریکا گرفتار هستند اما شخص خاصی که اخیرا در کشور آمریکا بازداشت شده دکتر سلیمانی رئیس انجمن خون شناسی کشور و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه تربیت مدرس است. که از مهر سال گذشته بعد از کسب ویزای معتبر برای فرصت مطالعاتی در یکی از موسسات معروف و تخصصی آمریکا به محض ورود به فرودگاه بازداشت شد.
رییس دانشگاه ادامه داد: بعد از بازداشت این دانشمند ایرانی با رفتار بسیار توهین آمیز به بند عمومی به زندانی که در آن خلافکاران زندانی بودند انتقال داده شد و در حال حاضر همچنان در این زندان بازداشت است و پلیس آمریکا به دلیل عدم تهیه کیفرخواست پرونده این استاد مدام دادگاه این استاد را به تعویق می‌اندازد و هنوز با گذشت چندین ماه هیچ دادگاهی برای این استاد برگزار نشده است.
دکتر احمدی تاکید کرد: دانشمند ایرانی در آمریکا به جرم خرید و فروش یک داروی فرمول رشد بازداشت شده، در حالی که این دارو جزو ردیف تحریم‌های این کشور نیز قرار نگرفته است ضمن این که این سفارش نیز به دست استاد نرسیده است.
وی تاکید کرد: با توجه به این که دکتر سلیمانی از لحاظ جسمی به دلیل مشکلات گوارشی در شرایط نامساعدی قرار دارد و دولت آمریکا اجازه‌ای برای دادن دارو جهت بهبود حال وی را تاکنون صادر نکرده و با وجود پیگیری‌های صورت گرفته از سوی وزارت امورخارجه همچنان و ضعیت ایشان در هاله ای از ابهام قرار دارد امیدواریم دادگاه آمریکا به دور از مسائل سیاسی دولت پرونده این دانشمند را رسیدگی نماید.
رییس دانشگاه گزارشی از رسالت و فعالیت‌های این دانشگاه در طول ۳۷ سال فعالیت ارائه داد و گفت: دانشگاه تربیت مدرس در سال ۶۲ با همت بالای اساتید و برخی مدیران رسالت خود را با آموزش دانشجویان در دوره تحصیلات تکمیلی در کنار مشکلاتی نظیر عدم فراهم بودن برخی زیرساخت‌های اولیه آغاز کرده است و توانستیم بعد از حدود ۳۷ سال از زمان تاسیس خود اقدامات خوبی در عرصه آموزش عالی کشور داشته باشیم به طوری که در دهه ۷۰ رشته‌های این دانشگاه رونق بسیاری گرفت و به عنوان یک شاخص رشد آموزش عالی نهادینه شد و امروزه نیز شاهد نتایج پربار تولیدات و انتشارات علمی این دانشگاه هستیم.
دکتر احمدی همچنین با اشاره به تعریف و تبیین راهبردهای نوین در قالب طرح راهبردی و تحولی دانشگاه، گفت: این طرح طی سه سال اخیر در دانشگاه اجرایی و برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته در عرصه آموزش عالی، رفاهی و پژوهشی برحسب اهداف و برنامه‌های تعریف شده در طرح پیش می‌رود در واقع ما در این طرح راهبردی چهار هدف را مدنظر قرار داده‌ایم و ملزم هستیم برنامه‌های ما منطبق با این اهداف تعیین‌شده باشد.
چهار هدف راهبردی دانشگاه تربیت مدرس
وی خاطرنشان کرد: معطوف شدن فعالیت این دانشگاه به تربیت مدرسان و فارغ‌التحصیلان تراز بالا، توجه به کیفیت در همه برنامه‌های دانشگاهی با اتکاء به توانمندی‌ها و کمک‌های بخش خصوصی خیرین و درآمدهای حاصل از بخش آموزش، پژوهش و فناوری، توسعه همکاری‌های بین‌المللی و برون‌سپاری و در نهایت توجه به ایجاد شبکه‌ بین‌رشته‌ای از جمله این چهار هدف تعیین شده در طرح راهبردی دانشگاه به‌حساب می‌آید.
مشکلات بودجه‌ای دانشگاه
دکتر احمدی با اشاره به مشکلات مالی و بودجه‌ای دانشگاه تربیت مدرس خاطر نشان کرد: ما با وجود این مشکلات تا پایان دوره ۱۰ ساله باید به خودکفایی در حوزه منابع مالی دست یابیم که البته همکاران اعضای هیات علمی و کارمندان در این زمینه به دلیل این مشکلات مالی تلاش‌های زیادی را متحمل می‌شوند تا حرکت دانشگاه برای رسیدن به اهداف ترسیم شده متوقف نشود و با توجه به این‌که دولت با مشکلات مالی مواجه است ممکن است در حوزه تخصیص بودجه نیز با کاستی‌هایی مواجه شویم.
وی یادآور شد: برای این‌که دانشگاه بتواند در حوزه اجتماعی نیز موثر واقع شود تلاش کردیم پژوهش‌ها و آموزش‌های ما مبتنی بر تقاضاها و نیازهای جامعه باشد و در این زمینه با ۱۳ دانشگاه بزرگ رایزنی‌هایی انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که ساختار دانشگاه از حالت کلاسیک و قدیمی خارج شود و ساختاری منطبق با این نیازها تعریف کنیم.
ساختار دانشگاه تربیت مدرس تغییر می‌کند
رییس دانشگاه از تغییر ساختار این دانشگاه تا پایان سال خبر داد و گفت: با مطالعه‌ای که با حضور تیم کارشناسی و همچنین دانشگاه‌های موفق جهان انجام دادیم طرح اولیه تغییر ساختار برای خارج شدن از ساختار کلاسیک دانشگاه‌های تهران تغییر کرد و این طرح مورد استفاده وزارت علوم قرار گرفته است امیدوار هستیم با نهایی شدن آن تا پایان سال بتوانیم الگویی از نظر ساختار دانشگاهی در کشور باشیم.
دو تغییر ساختاری مهم در دانشگاه تربیت مدرس
دکتر احمدی خاطرنشان کرد: در طرح تغییر ساختار فوق معاونت آموزشی و پژوهشی با یکدیگر تلفیق و یک معاونت علمی و نوآوری تشکیل خواهد شد که این معاونت در حوزه‌های آموزش و پژوهش فعالیت می‌کنند. همچنین براساس این طرح کارهای تصدیگری در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و مدیریتی به دانشگاه‌های جامع که در مجموع هفت دانشکده هستند واگذار خواهد شد و ستاد دانشگاه فقط مسائل کلی اعم از سیاست‌گذاری، بودجه سالیانه، روابط بین‌المللی و غیره را فعالیت خواهد کرد.
افزایش تعداد تقاضای دانشجویان خارجی برای ورود در دانشگاه تربیت مدرس
وی همچنین بر تلاش دانشگاه برای افزایش دانشجویان خارجی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر ۱۸۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه مشغول تحصیل هستند و خوشبختانه میزان تقاضا برای ورود به این دانشگاه از سوی دانشجویان خارجی طی چهار ماه اول سال حدود سه برابر تقاضای کل سال گذشته را برای تحصیل از سوی دانشجویان خارجی دریافت نمودیم که البته بسیاری از این دانشجویان از کشورهای عراق، افغانستان و حتی حوزه آسیای میانه هستند. ضمن این‌که ما ازکشورهای اروپایی دانشجوی خارجی داریم.
یه گفته رییس دانشگاه تلاش می‌کنیم امسال تعداد دانشجویان خارجی از ۱۸۰ نفر به ۳۰۰ نفر افزایش پیدا کند.
کاهش جمعیت دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس/افزایش ورود دانشجویان دختر
دکتر احمدی از کاهش آهنگ پذیرش جمعیت دانشجویی در دانشگاه برای سال جاری خبر داد و گفت: به دلیل برخی مسائل نظیر عدم توسعه زیرساخت‌ها و رشد دانشجو در سال‌های قبل آهنگ رشد جمعیت دانشجویی ما در سال جاری کاهش داشته است و ما حدود ۲۰۰۰ نفر دانشجوی جدید پذیرش خواهیم کرد. البته جمعیت دانشجویان دختر بیش از ۵۰ درصد رشد نموده و همچنین تعداد دانشجویان دختر در دوره دکتری که در گذشته ۱۵ درصد بودند برای سال جاری به ۴۰ درصد رسیده است.
افتتاح سه خوابگاه در دانشگاه
وی همچنین از پروژه ساخت سه خوابگاه در دانشگاه خبر داد و گفت: این خوابگاه‌ها به منظور پوشش تقاضا در شهریورماه و مهرماه به بهره‌برداری خواهند رسید.
اختلاف دو دانشگاه بر سر یک شعار
رییس دانشگاه همچنین در خصوص اختلاف دو دانشگاه تربیت مدرس و فردوسی مشهد در حوزه شعار دانشگاه اظهار کرد: شعار «خرد باید دانش و راستی» از سه کلمه خرد، حکمت و عقل برجسته تشکیل شده است را از شعر فردوسی بزرگ به عنوان شعار دانشگاه تربیت مدرس اخذ کردیم و این شعار طی یک مسابقه دوساله در داخل دانشگاه و همچنین خارج از کشور مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به تصویب هیات امنای دانشگاه و رییس جمهور که یکی از اعضای هیات امنا هستند رسید ولی بعدها مطلع شدیم این شعار قبل از انقلاب به عنوان شعار دانشگاه فردوسی که در آن زمان اسم و آرم دیگری داشت، ذکر شده است، اما بعد از پیروزی انقلاب با تغییر اسم و آرم دانشگاه اثری از این شعار نیز طی ۴۰ سال اخیر نمانده است بنابراین امیدواریم بتوانیم این موضوع را به صورت دوستانه بین روسای دانشگاه حل کنیم.
دو استاد اخراج شدند/بازگشت استاد خاطی را به صلاح دانشگاه نمی‌دانم
رییس دانشگاه از اخراج دو استاد این دانشگاه به دلیل غیبت طولانی مدت خبر داد و گفت: دانشگاه بازگشت یکی از اعضای هیات علمی که فیلم غیر اخلاقی منتسب به وی در فضای مجازی منتشر شده است را نیز به صلاح نمی‌داند.
دکتر احمدی در خصوص پرونده‌های موجود در کمیته تخلفات اعضای هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز گفت: این کمیته متشکل از اساتید مسلط به حقوق، فقه،‌جزا، اصول و غیره به طور دقیق و با ظرافت زیاد مشکلات اخلاقی و همچنین شکایت ارسالی از اعضای هیات علمی را مورد بررسی قرار می‌دهد خوشبختانه آمار تخلفات اعضای هیات علمی این دانشگاه نسبت به دانشگاه‌های دیگر بسیار کم است، اما این کمیته می تواند رای به انفصال یا اخراج را برای پرونده‌ها صادر کند.
رییس دانشگاه تاکید کرد: بیشترین پرونده‌های تخلف اعضای هیات علمی ارسالی به هیات رسیدگی به تخلفات به غیبت اساتید مربوط می‌شود مثلا اساتید زیادی از دانشگاه به دلیل شرایط اقتصادی جامعه بدون هماهنگی با دانشگاه به خارج از کشور می‌روند و فرصت‌های علمی، درآمدی، دانشگاهی یا حرفه‌ای را تعریف می‌کنند که آمار این نوع اعزام‌ها به ویژه بین اعضای هیات علمی جوان به دلیل حقوق پایین، در سال‌های اخیر افزایش یافته است.
دکتر احمدی تاکید کرد: گاهی مشاهده می‌شود اعضای هیات علمی بیشتر از میزان مرخصی دریافتی از دانشگاه در خارج کشور می مانند و خود را مقید به بازگشت به دانشگاه نمی‌دانند که این نوعی تخلف است در این شرایط کمیته رسیدگی به تخلفات اعضای هیات علمی وارد عمل می‌شود.
رییس دانشگاه از اخراج دو عضو هیات علمی دانشگاه به دلیل تخلف خبر داد و گفت: این دو نفر به دلیل غیبت طولانی‌ اخراج شدند و چون متعهد به دانشگاه نبودند رای اخراج و انفصال از خدمت در دانشگاه برای آنها صادر شد و حتی ما مواردی از این تخلف‌ها را در پرونده این نوع اعضای هیات علمی ثبت می‌کنیم تا در فرآیند ارتقاء یا تبدیل وضعیت آنها تاثیر داشته باشد.
وی یادآور شد: تخلفات اعضای هیات علمی در دانشگاه تربیت مدرس که به دانشجویان، کارمندان و یا حتی موارد بیرون از دانشگاه مربوط باشد، کم است اگر چه در این زمینه نیز مواردی را داشتیم که به انفصال موقت از خدمت ختم شده است اما تعداد این نوع پرونده‌ها کم است.


23 مرداد 1398 / تعداد نمایش : 2422