آموزش ریاضی در مدارس نباید به آموزه‌های انتزاعی محدود شود

خلاصه خبر: سمينار علوم رياضی و چالش ها با حضور استادان و صاحبنظران صیح چهارشنبه بیست و نهم مهرماه در سالن اجتماعات شهید چمران آغاز به کار کرد.

سمينار علوم رياضی و چالش‌ها با حضور استادان و صاحبنظران صیح چهارشنبه بیست و نهم مهرماه در سالن اجتماعات شهید چمران آغاز به کار کرد.

در مراسم افتتاحیه ، دکتر احمدی رئیس دانشگاه ضمن خیر مقدم به شرکت‌کنندگان، از سمینار علوم ریاضی و چالش‌ها به عنوان یک سمینار راهبردی و کلیدی در جهت حل مشکلات کشور نام برد و گفت: توجه به منطق ریاضی و زبان تفکر ریاضی می‌تواند زمینه رفع مشکلات جامعه را فراهم کند. ریاضیات می‌تواند بسیاری از مناقشات جامعه در زمینه فنی، اقتصادی، سیاسی و حتی اخلاقی را اصلاح کند. بیان ریاضی و تفکر معطوف به ریاضیات بسیار ارزشمند و مؤثر است. دانشمندان علوم مختلف در مواجه با مسائل، اغلب راه حل‌ها را به زبان ریاضی بیان می‌کنند و این بالاترین مرحله ارائه راه‌حل است.
وی در خصوص سطح ریاضیات در مدارس اظهار داشت: ریاضیات در مدارس متوسطه کشور ما در سطح بالایی قرار دارد. دانش آموزان با تمرکز بر آموزش ریاضیات وقتی به تحصیلات دانشگاهی می‌رسند برتری چشمگیری نسبت به دانشجویان سایر کشورها دارند. ریاضی در مدارس از وضعیت بالایی برخوردار است.
رئیس دانشگاه به اهمیت ریاضی کاربردی اشاره کرد و گفت: آموزش ریاضی در مدارس نباید به آموزه‌های انتزاعی و تمرکز بر مفاهیم صرف و مطلق محدود شود. اگر می‌خواهیم شاهد شکوفایی تحصیلات تکمیلی باشیم باید زمینه تجربه عملی کاربرد ریاضی را برای دانش آموزان فراهم کنیم .
دکتر احمدی تأکید کرد: آشنا کردن دانش آموزان با روش تبیین مسائل به کمک ریاضیات و روش‌های تجزیه و تحلیل با منطق ریاضی در دوران 12 ساله مدرسه بسیار اهمیت دارد. دانش آموزان در صورت آموزش ریاضی کاربردی می‌توانند مسائل ساده زندگی روزمره و حرفه‌ای خود را حل کنند و در صحنه زندگی موفق‌تر باشند.
وی افزود: در این راستا آموزش و پروش باید به جای کلاس‌های ریاضی انتزاعی کارگاه‌های عملی را تجربه کند. ریاضی در کاهش مشکلات و تنش‌های اجتماع نقش کلیدی دارد و با آموزش صحیح دانش آموزان در مدارس، شهروندانی تربیت می‌شوند که منصف‌تر بوده و از قضاوت‌های عجولانه پرهیز می‌کنند و در رفع نیازهای جامعه موفق‌تر عمل خواهند کرد.
رییس دانشگاه در پایان بر آمادگی همه جانبه دانشگاه تربیت مدرس در پشیبانی از سمینار و دستاوردها و نتایج آن تأکید کرد.


29 مهر 1394 / تعداد نمایش : 3824