جلسه دفاع از پایان‌نامه: خانم مهسا اصغری، گروه آموزشی هوا فضا-آیرودینامیک

خلاصه خبر: بررسی عددی اثر کنترل لایه مرزی ایرفول توربین باد به شیوه مکش جریان بر عملکرد توربین

  • عنوان: بررسی عددی اثر کنترل لایه مرزی ایرفول توربین باد به شیوه مکش جریان بر عملکرد توربین
  • ارائه‌کننده: خانم مهسا اصغری
  • استاد راهنما: دکتر سعید کریمیان علی آبادی
  • استاد مشاور: دکتر میریوسف هاشمی
  • استاد ناظر داخلی اول: دکتر فتح اله امی
  • استاد ناظر خارجی اول: دکتر عباس ابراهیمی
  • نماینده تحصیلات تکمیلی: دکتر فتح اله امی
  • مکان: اتاق سمینار طبقه 1- ساختمان فنی و مهندسی
  • تاریخ: 98/01/27
  • ساعت: 18:30

چکیده:در این پژوهش به بررسی عملکرد آیرودینامیکی یک ایرفویل در حضور کنترل¬گر جریان از نوع مکش با هدف بهبود در عملکرد از طریق افزایش نیروی برآ و کاهش پسا، پرداخته شده است. ایده نوینی که در این مطالعه مورد توجه قرار گرفته است، تعمیم اثر این روش کنترلی به پره¬های توربین باد محور افقی 5 مگاواتی و بهبود عملکرد توربین بر مبنای این تعمیم می¬باشد. شبیه سازی جریان حول ایرفویل در دو حالت بدون مکش و با مکش درسه محل از طول وتر و به ازای نرخ¬های مکش مختلف(نرخ مکش نسبت سرعت جت مکش به سرعت جریان آزاد است) با مدل گذار چهار معادله¬ایTransitional SST در محیط نرم افزار انسیس فلوئنت انجام گردیده و نتایج حاصل از این شبیه سازی به توربین باد تعمیم داده شده است. برای شبیه سازی توربین از نرم افزار کیوبلید بهره گرفته و نتایج استخراج شده از حل عددی برای ایرفویل ذکر شده، مورد استفاده قرار می¬گیرد. در این راستا عملکرد توربین مورد بررسی بوده و میزان ارتقا یا کاهش پارامترهای عملکردی از قبیل ضریب توان و ضریب نیروی پیشران بر حسب نسبت سرعت نوک پره ارزیابی شده است. نتایج این پژوهش نشان داد که اعمال کنترل¬گر مکش بر روی محدوده¬ای از طول پره¬های توربین باد، سبب افزایش قابل توجه توان خروجی به خصوص در نسبت سرعت¬های نوک پره پایین شده بطوریکه مکش واقع در 33.5% طول وتر ایرفویل منجر به افزایش میانگین ضریب توان به میزان 4.1% در بازه کاری توربین و به ازای نرخ حداکثر می¬شود.
کلمات کلیدی: مکش، کنترل جریان، عملکرد آیرودینامیکی، توربین بادی، توان خروجی


25 فروردین 1398 / تعداد نمایش : 1437