اساسنامه


 

bulletمقدمه

نظر به تاثیر شگرف فناوری اطلاعات در همه شئون زندگی اجتماعی انسان، از جمله کلیه مناسبات علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ...، با عنایت به لزوم ایفای نقش پیشآهنگی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی در تدوین چهارچوب حرکت علمی به منظور تحقق توسعه متوازن ملی و تبیین وجوه جامعه اطلاعاتی، «پژوهشکده فناوری اطلاعات» وابسته به «دانشگاه تربیت مدرس» بر اساس موافقت قطعی(نوع۲) جلسه مورخ ۲۳/۰۹/۱۳۸۷ شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طبق مفاد این اساسنامه، قوانین، مصوبات و مقررات مربوط به تأسیس و اداره می گردد:

bulletماده ۱: تعاریف

  1. پژوهشکده : منظور پژوهشکده فناوری اطلاعات است.
  2. دانشگاه : منظور دانشگاه تربیت مدرس است.
  3. وزارتخانه: منظور وزارت علوم تحقیقات و فناوری ست است.

bulletماده ۲: اهداف

  1. ساماندهی، تعمیر و نهادینه کردن توسعه وجوه مختلف فناوری اطلاعات به منظور رفع نیازهای ملی و گسترش مرزهای دانش
  2. بسترسازی مناسب علمی- فرهنگی برای بهره گیری از امکانات فناوری اطلاعات در کشور

bulletماده ۳: وظایف

  1. اجرای طرح های پژوهشی بنیادی، کاربردی و توسعه ای در گرایش های مختلف فناوری اطلاعات؛
  2. ارائه خدمات مشاوره علمی، فنی و مدیریتی در زمینه فناوری اطلاعات؛
  3. بررسی و شناسایی نیازهای پژوهشی بخش های مختلف کشور در زمینه فناوری اطلاعات و رفع آنها؛
  4. طراحی و پیاده‌سازی نهادهای تربیت نیروی انسانی متخصص در زمینه فناوری اطلاعات؛
  5. فراهم آوردن امکانات لازم و مناسب با برنامه‌ها و طرح‌های پژوهشی مرتبط؛
  6. ایجاد تعامل فعال و سازنده با سایر موسسات و نهادهای علمی - پژوهشی در داخل و خارج کشور در چارچوب مقررات و ضوابط؛
  7. ایجاد تعامل مطلوب و هماهنگ با نیروهای ذی‌صلاح، متخصص و مبتکر در موسسات و نهادهای علمی - پژوهشی کشور به منظور تحقق اهداف پژوهشکده؛
  8. بهره گیری از آخرین نتایج تحقیقات و پیشرفت های علمی در تمامی مراحل فعالیت های پژوهشی؛
  9. ترویج و انتشار نتایج مطالعات و پژوهش های انجام شده به منظور مجله علمی ،کتاب، محملهای الکترونیکی و نظایر آن برابر ضوابط و مقررات جاری کشور؛
  10. ارائه دستاوردهای پژوهشی در قالب کارگاه ها و دوره های آموزشی - پژوهشی کوتاه مدت بدون اعطای مدرک رسمی دانشگاهی؛
  11. برنامه ریزی و برگزاری همایش های علمی- تخصصی در زمینه های مرتبط در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی برابر ضوابط و مقررات جاری کشور؛
  12. جذب و به کارگیری فرهیختگان و صاحب‌نظران خارج از کشور در زمینه فناوری اطلاعات به منظور توسعه و تعمیق ارتباطات علمی برابر قوانین، ضوابط و مقررات جاری کشور؛
  13. اجرای فعالیت‌های اداری، مالی و معاملاتی مرتبط با وظایف پژوهشکده.

bulletماده۴:

پژوهشکده از تاریخ تصویب اساسنامه دارای شخصیت مالی مستقل و از نظر حقوقی و اداری وابسته به دانشگاه تربیت مدرس است.
تبصره : پژوهشکده از نظر اداری مشابه یک دانشکده خواهد بود.


bulletماده ۵: محل فعالیت

محل فعالیت پژوهشکده در تهران است.
تبصره : پژوهشکده مجاز است بنا به ضرورت، با پیشنهاد شورای دانشگاه و تصویب شورای گسترش آموزش عالی نسبت به تاسیس شعبه در سایر نقاط کشور اقدام کند.

bulletماده۶: ارکان

  • رئیس
  • شورای پژوهشی
  • گروه های پژوهشی

bulletماده۷: رئیس

رئیس پژوهشکده، که نماینده قانونی پژوهشکده نزد مراجع حقیقی و حقوقی است، از میان اعضای هیئت علمی صاحب نظر دانشگاه در زمینه فناوری اطلاعات، با حکم رئیس دانشگاه به مدت دو سال منصوب می‌شود.
تبصره : انتصاب مجدد رئیس پژوهشکده بلامانع است.

bulletماده ۸: وظایف و اختیارات رئیس

  1. برنامه ریزی، هدایت، اداره پژوهشکده و نظارت بر فعالیت های آن؛
  2. نظارت بر حسن اجرای طرح های پژوهشی و سایر وظایف پژوهشکده؛
  3. تنظیم و پیشنهاد بودجه سالیانه و تفصیلی به مراجع ذیصلاح؛
  4. پیشنهاد انتصاب مسئولان پژوهشکده بر اساس تشکیلات مصوب؛
  5. تشکیل شوراهای مورد نیاز برابر ضوابط و مقررات دانشگاه؛
  6. پیشنهاد تشکیلات و نمودار سازمانی پژوهشکده به رئیس دانشگاه؛
  7. ایجاد ارتباط منظم و سازنده میان پژوهشکده و سایر بخش های داخل و خارج دانشگاه برابر ضوابط و مقررات دانشگاه؛
  8. امضای قرارداد ها، اسناد و مدارک اداری و مالی در چارچوب ضوابط و مقررات دانشگاه؛
  9. تنظیم و ابلاغ بخشنامه ها و دستورالعمل های مورد نیاز پژوهشکده در حدود اختیارات قانونی؛
  10. ارائه گزارش عملکرد سالیانه به رئیس دانشگاه.

تبصره: رئیس پژوهشکده می‌تواند بخشی از وظایف و اختیارات خود را، با حفظ مسئولیت و با تایید رئیس دانشگاه، به معاون / معاونان پژوهشکده تفویض نمایند.

bulletماده۹: ترکیب شورای پژوهشی

  1. رئیس پژوهشکده (رئیس شورا)؛
  2. معاون پژوهشی پژوهشکده (نائب رئیس و دبیر شورا)؛
  3. مدیران گروه های پژوهشی پژوهشکده؛
  4. دو تا پنج تن از متخصصان صاحب نظر در زمینه فعالیت‌های تخصصی پژوهشکده؛
  5. مدیر آموزشی پژوهشکده؛
  6. مدیر پشتیبانی پژوهشکده.

تبصره : اعضای مذکور در بند ۴ به پیشنهاد رئیس پژوهشکده و تایید و حکم رئیس دانشگاه به مدت دو سال منصوب می‌شوند.
تبصره ۲: بین یک تا سه تن از اعضای مذکور در بند ۴ از میان مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه، که مرتبط با فناوری اطلاعات باشند، انتخاب خواهند شد.

bulletماده۱۰: وظایف و اختیارات شورای پژوهشی

  1. تدوین سیاستها و برنامه های علمی- پژوهشی پژوهشکده ها؛
  2. بررسی و تصویب طرحهای پژوهشی پژوهشکده و نظارت بر حسن اجرای آنها؛
  3. برنامه ریزی برای ایجاد و تعمیق ارتباط علمی با سایر موسسات و نهادهای علمی- پژوهشی کشور برابر ضوابط و مقررات دانشگاه؛
  4. بررسی و تصویب برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی - پژوهشی کوتاه مدت و همایش های علمی در چارچوب وظایف پژوهشکده؛
  5. ارزیابی نتایج طرح های توسعه ای و پژوهشی و عملکرد کارگاه ها و دوره های آموزشی- پژوهشی کوتاه مدت پژوهشکده؛
  6. بررسی و اظهارنظر در مورد صلاحیت علمی متقاضیان عضویت در هیئت علمی؛
  7. بررسی و تعیین نیازهای تجهیزاتی، انتشاراتی، اطلاعاتی و علمی پژوهشکده؛
  8. نظارت بر انتشار کتاب، مجله و سایر منابع اطلاعات علمی پژوهشکده؛
  9. بررسی و تصویب به سفرهای علمی، بورس های تحصیلی و فرصت های مطالعاتی اعضای هیئت علمی پژوهشکده.

bulletماده۱۱: منابع مالی

  1. درآمدهای حاصل از اجرای طرح های پژوهشی، ارائه خدمات مشاوره‌ای، برگزاری کارگاه ها و دوره های آموزشی - پژوهشی کوتاه مدت و عرضه محصولات علمی پژوهشکده (کتاب، مجله، منابع اطلاعات الکترونیکی، نرم افزار، ثبت اختراع و...)؛
  2. کمک های دریافتی از وزارتخانه ها و دستگاههای مرتبط از جمله وزارت پست، تلگراف، تلفن، وزارت صنایع و...؛
  3. هدایا و کمک های دریافتی از اشخاص حقیقی و حقوقی؛
  4. اعتبارات بودجه عمومی.

bulletماده ۱۲: مقررات

پژوهشکده از نظر مقررات مالی و معاملاتی مشمول «قانون نحوه انجام امور مالی و معاملاتی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی» مصوب ۱۸/۱۰/۱۳۶۹ مجلس شورای اسلامی و مقررات خاص دانشگاه است.

bulletماده۱۳: مقررات استخدامی اعضای هیات علمی

اعضای هیئت علمی پژوهشکده از نظر مقررات استخدامی و نحوه گزینش علمی و عمومی تابع ضوابط و مقررات جاری «وزارتخانه» هستند.

bulletماده۱۴

فضا، امکانات و تجهیزات پژوهشکده باید مطابق ضوابط و مقررات وزارتخانه باشد.

bulletماده۱۵

پژوهشکده تابع کلیه قوانین، مقررات، ضوابط و آیین نامه های مربوطه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارتخانه و سایر قوانین و مقررات جاری کشور می‌باشد.

bulletماده ۱۶

پژوهشکده در موارد ذیل پس از تصویب شورای گسترش آموزش عالی منحل می‌شود:

  1. به پیشنهاد رئیس دانشگاه و تایید شورای دانشگاه
  2. در صورت تخلف از مقررات اساسنامه، مصوبات، ضوابط و مقررات وزارتخانه و سایر قوانین و مقررات جاری کشور به تشخیص وزارتخانه.

bulletماده ۱۷

در صورت انحلال پژوهشکده طبق مقررات وزارتخانه، اموال و دارایی‌های پژوهشکده پس از تسویه دیون به دانشگاه منتقل خواهد شد.

bulletماده ۱۸

مواردی که در این اساسنامه پیش بینی نشده است، تابع ضوابط و مقررات وزارتخانه است.

bulletماده ۱۹

هر گونه تغییر در مفاد این اساسنامه به پیشنهاد رئیس پژوهشکده امکان پذیر است.

bulletماده ۲۰

این اساسنامه در ۲۰ ماده ۳۶ تبصره در تاریخ ۲۳/۰۹/۱۳۸۷ به تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسید و تاریخ تصویب لازم ‌الاجراست.