معرفی


 

توسعه پایدار کشور نیازمند ارتباطات مستحکم بین دانشگاه به‌عنوان مرکز تولید علم و فناوری و ارگان‌های دولتی و خصوصی به ویژه صنایع به-عنوان کاربران علم و فناوری است. از سوی دیگر تغییرات شتابان محیط‌های علمی و فناوری و بازارهای جهانی، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را ناچار می‌سازد تا همواره خود را با این تغییرات هماهنگ و همراه نمایند. در این راستا دفتر پژوهش‌های كاربردی و فناوری با هدف ايجاد ارتباط بين دانشگاه، صنعت و كشاورزی كشور در مرداد ماه 1370 ايجاد شد. اين مديريت به عنوان كانونی جهت پذيرش نيازهای مراكز صنعتی، خدماتی ـ تخصصی و پژوهشی در قالب پروژه‌های تحقيقاتی ـ پايان‌نامه‌های كارشناسی‌ارشد و دكتری، پروژه‌های تحقيقاتی ملی، انعكاس اين نيازها به معاونين پژوهشی و اساتيد دانشكده‏‌ها، انجام وظيفه می‌كند. هم اکنون خدمات زیر در این واحد ارائه می شود:

  1. طرح‌های بین دانشگاهی
  2. طرح‌های کاربردی و پژوهشی
  3. طرح‌های ملی تحقیقاتی ویژه توسعه کشور
  4. هماهنگی جهت انجام بازدیدهای تحقیقاتی
  5. ارائه مشاوره در زمینه های حمایت از طرح‌ها و ایده‌ها و ایجاد و توسعه مؤسسات تجاری دانشگاهی
  6. ارائه مشاوره در زمینه انجام پایان نامه های دانشجویی

bulletعملکرد دفتر پژوهش‌های کاربردی و فناوری در طی پنج سال اخیر

سال تعداد مبلغ قرارداد به میلیارد ریال وصولی به میلیارد ریال
1395 146 136 66
1396 82 367 97
1397 162 267 149
1398 92 154 115
1399 135 530 310

bullet عملکرد و دستاوردها

  • آمادگی جهت ارائه الکترونیکی خدمات و اطلاعات از طریق وب سایت دانشگاه با سطح دسترسی کنترل شده
  • گسترش دامنه تحقیق در دانشگاه و حضور مجریان جدید که تاکنون مشارکتی در طرح های تحقیقاتی نداشته‌اند
  • § گسترش صنایع متقاضی اخذ خدمات پژوهشی و تحقیقاتی از دانشگاه افزایش رضایتمندی مشتری و رشد تمایل به حضور در طرح-های تحقیقاتی از طریق دفتر پژوهش‌های کاربردی
  • افزایش چشمگیر تعداد طرح‌ها و مجموع درآمد دانشگاه از راه قراردادهای پژوهشی
  • جلب حمایت مالی برای504 پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری
  • ایجاد مجتمع پژوهشی و نوآوری تربیت مدرس در سال ۱۳۹۹ با هدف راه‌اندازی یک اکوسیستم پژوهش کاربردی و خدمات نوآوری دانشجویی در دانشگاه تربیت مدرس (https://modarestc.com)
  • § ایجاد کمیته بازاریابی پژوهش و فناوری، متشکل از اعضای هیأت علمی در راستای شناسایی توانمندی‌های داخلی دانشگاه و ارائه توانمندی‌ها به بیرون دانشگاه در قالب سامانه توانمندی‌های تولیدی و خدماتی دانشگاه یا rmarketing (https://rmarketing.modares.ac.ir). همچنین از طریق سامانه" اطلاع رسانی طرح‌ها و فرصت‌های پژوهشی دانشگاه" یا arto، فرصت‌های پژوهشی را اعلام می‌گردد (https://arto.modares.ac.ir)
  • بازدید/همکاری با شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه ارتباط با صنعت از جمله واحد صنعتی یحیی، گروه بهداشتی فیروز و شرکت آبنوس طب هرمز
  • همکاری با بنیاد نخبگان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستادهای زیر مجموعه آن و مؤسسه رویان